Tietoa sivustosta
Tämä on hyvinvointialuealoite.fi-palvelun ensimmäinen pilottiversio
Palvelun pilottiversiota kehitetään käyttäjien antaman palautteen avulla. Palautetta pilottiversion käytöstä voi antaa sähköpostitse hyvinvointialuealoite@gov.fi ja demokratia.ork@om.fi.
Palvelun ensimmäisessä pilottiversiossa käyttäjät voivat:
- Kirjautua palveluun vahvasti tunnistautumalla;
- Kirjautua palveluun sähköpostilla ja siihen liitetyllä tilillä;
- Tehdä aloitteen hyvinvointialueen toiminnasta tai palvelusta (tavallinen aloite);
- Laittaa tavallisen aloitteen vireille yksityishenkilönä;
- Laittaa tavallisen aloitteen toisen yksityishenkilön puolesta ja valtuudella;
- Laittaa tavallisen aloitteen rekisteröimättömän yhteisön nimissä ja valtuudella;
- Laittaa tavallisen aloitteen kunnan nimissä ja valtuudella;
- Laittaa tavallisen aloitteen rekisteröimättömän yhteisön nimissä ja valtuudella;
- Tehdä aloitteen hyvinvointialueen kansanäänestyksestä yksityishenkilönä omissa nimissään;
- Kerätä kannattajia aloitteille palvelussa;
- Ilmoittaa palvelun ulkopuolella paperilla kerättyjen kannattajien lukumäärän;
- Selata ja ottaa seurantaan muiden tekemiä aloitteita;
- Kannattaa aloitteita yksityishenkilönä omissa nimissään;
- Toimittaa aloitteen hyvinvointialueelle vastattavaksi;
- Hyvinvointialue voi antaa väliaikatietoja ja vastata aloitteeseen.
Toiminnallisuuksia lisätään ja kehitetään palvelun seuraavaan versioon:
- Hyvinvointialueen kansanäänestysaloitteen tekeminen ja kannattaminen toisen yksityishenkilön puolesta ja valtuudella;
- Tavallisen aloitteen kannattaminen toisen henkilön tai organisaation nimissä ja valtuudella;
- Aloitteen vireillepanon yksinkertaistaminen;
- Aloitteen vastuutahon ja teknisen käsittelijän (puolesta asiointi) toiminnallisuudet;
- Asiointi toisen henkilön tai organisaation puolesta ja valtuudella;
- Suomi.fi-palvelun valtuudet käyttöönotto;
- Kunnan nimissä ja valtuudella toimivan henkilön kirjautuminen;
- Hyvinvointialueen kirjautuminen ja toiminnallisuudet;
- Sivuston ja käyttöliittymän tekstien kehittäminen suomeksi ja ruotsiksi;
- Saavutettavuuskorjaukset;
- Palvelun lähettämät automaattiviestit;
- Palaute- ja yhteydenottolomakkeet;
- Ohjeet-sivun rakenne ja toimivuus.