Tietoa sivustosta

Tämä on hyvinvointialuealoite.fi-palvelun ensimmäinen pilottiversio

Palvelun pilottiversiota kehitetään käyttäjien antaman palautteen avulla. Palautetta pilottiversion käytöstä voi antaa sähköpostitse hyvinvointialuealoite@gov.fi ja demokratia.ork@om.fi.

Palvelun ensimmäisessä pilottiversiossa käyttäjät voivat:

  • Kirjautua palveluun vahvasti tunnistautumalla;
  • Kirjautua palveluun sähköpostilla ja siihen liitetyllä tilillä;
  • Tehdä aloitteen hyvinvointialueen toiminnasta tai palvelusta (tavallinen aloite);
  • Laittaa tavallisen aloitteen vireille yksityishenkilönä;
  • Laittaa tavallisen aloitteen toisen yksityishenkilön puolesta ja valtuudella;
  • Laittaa tavallisen aloitteen rekisteröimättömän yhteisön nimissä ja valtuudella;
  • Laittaa tavallisen aloitteen kunnan nimissä ja valtuudella;
  • Laittaa tavallisen aloitteen rekisteröimättömän yhteisön nimissä ja valtuudella;
  • Tehdä aloitteen hyvinvointialueen kansanäänestyksestä yksityishenkilönä omissa nimissään;
  • Kerätä kannattajia aloitteille palvelussa;
  • Ilmoittaa palvelun ulkopuolella paperilla kerättyjen kannattajien lukumäärän;
  • Selata ja ottaa seurantaan muiden tekemiä aloitteita;
  • Kannattaa aloitteita yksityishenkilönä omissa nimissään;
  • Toimittaa aloitteen hyvinvointialueelle vastattavaksi;
  • Hyvinvointialue voi antaa väliaikatietoja ja vastata aloitteeseen.

Toiminnallisuuksia lisätään ja kehitetään palvelun seuraavaan versioon:

  • Hyvinvointialueen kansanäänestysaloitteen tekeminen ja kannattaminen toisen yksityishenkilön puolesta ja valtuudella;
  • Tavallisen aloitteen kannattaminen toisen henkilön tai organisaation nimissä ja valtuudella;
  • Aloitteen vireillepanon yksinkertaistaminen;
  • Aloitteen vastuutahon ja teknisen käsittelijän (puolesta asiointi) toiminnallisuudet;
  • Asiointi toisen henkilön tai organisaation puolesta ja valtuudella;
  • Suomi.fi-palvelun valtuudet käyttöönotto;
  • Kunnan nimissä ja valtuudella toimivan henkilön kirjautuminen;
  • Hyvinvointialueen kirjautuminen ja toiminnallisuudet;
  • Sivuston ja käyttöliittymän tekstien kehittäminen suomeksi ja ruotsiksi;
  • Saavutettavuuskorjaukset;
  • Palvelun lähettämät automaattiviestit;
  • Palaute- ja yhteydenottolomakkeet;
  • Ohjeet-sivun rakenne ja toimivuus.