Ohjeet

Aloitteen laatiminen

Vaihe 1: Aloitteen vireillepano:

  • Kenen nimissä aloite tehdään?
  • Aloitteen voi tehdä yksityishenkilönä omissa nimissään.
  • Aloitteen voi tehdä toisen yksityishenkilön tai organisaation nimissä ja valtuudella. 

Vaihe 2: Tunnistautuminen palveluun:

  • Tunnistautuminen vahvasti on helpoin ja turvallisin tapa asioida palvelussa. Tunnistautuminen sähköpostilla edellyttää tilin luomista palveluun.
  • Asiointi toisen henkilön tai organisaation puolesta edellyttää tunnistautumista vahvasti. Suomi.fi–valtuudet palvelu otetaan palvelussa käyttöön myöhemmin.
  • Kansanäänestysaloitteen tekeminen ja kannattaminen edellyttävät tunnistautumista vahvasti. 

Vaihe 3: Aloitteen muoto:

  • Aloite hyvinvointialueen toiminnasta tai palvelusta.
  • Aloite hyvinvointialueen neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä. Huom! edellyttää vähintään 15 vuoden ikää ja kotikuntaa hyvinvointialueella.

Vaihe 4: Hyvinvointialueen valinta:

  • Hyvinvointialue, jolle aloite tehdään.

Vaihe 5: Aloiteoikeuden peruste:

  • Oikeus tehdä aloite hyvinvointialueelle perustuu lakiin. 
  • Henkilöllä tai organisaatiolla, jonka nimissä aloite tehdään, tulee olla aloiteoikeus hyvinvointialueella. 

Vaihe 6: Vastuutahon tiedot ja valtuudet:

  • Vastuutaho vastaa aloitteesta oikeudellisesti.
  • Vastuutaho on se henkilö tai organisaatio, jonka nimissä aloite tehdään ja jolla on aloiteoikeus hyvinvointialueella (yksityishenkilö, rekisteröitynyt yhteisö tai säätiö, yritys, kunta). 
  • Rekisteröimätön yhteisö on poikkeustapaus. 
  • Aloite toisen henkilön tai organisaation nimissä: puolesta asioinnin asiakirjat eivät tule julkiseksi. 
  • Muiden vastuutahojen kutsuminen

Vaihe 7: Tekniset käsittelijät:

  • Tekninen käsittelijä (valtuuden saaja) toimii palvelussa toisen henkilön tai organisaation puolesta (valtuuden antaja). Tekninen käsittelijä ei näy palvelussa aloitteen tekijänä eikä hänellä tarvitse olla aloiteoikeutta hyvinvointialueella.

Vaihe 8: Aloitteen ensisijaiset yhteystiedot:

  • Ensisijaiset yhteystiedot, joita palvelun ylläpito, hyvinvointialue ja kannattajat käyttävät yhteydenpitoon aloitteen vastuutahon tai useamman vastuutahon kanssa.

Vaihe 9: Aloitteen sisältö, liitteet ja linkit:

  • Aloitteen otsikko, ehdotus ja perustelut
  • Aloitteeseen liittyvät julkiset liitteet ja verkkolinkit

Vaihe 10: Kannattajien keräämisen valinta:

  • Aloite hyvinvointialueen toiminnasta tai palvelusta: aloitteen voi tehdä yksin tai yhdessä muiden kanssa. 
  • Aloite hyvinvointialueen neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä: edellyttää kannattajien keräämistä.

Vaihe 11: Julkaisutavan ja julkaisupäivän valinta

Aloitteen tarkastaminen ja julkaiseminen

Vaihe 12: Lähettäminen ylläpidon esitarkastukseen:

  • Viimeistelty aloite, joka on valmis julkaistavaksi ylläpidon tarkastuksen jälkeen.
  • Ylläpidon tarkastuksen jälkeen aloitetta ei voi muokata.

Vaihe 13: Ylläpidon esitarkastus:

  • Aloite hyväksytään julkaistavaksi tai palautetaan muokattavaksi.
  • Ylläpito ei muokkaa aloitteita.

Vaihe 14: Aloitteen julkaiseminen:

  • Vain ylläpidon tarkastamat ja hyväksymät aloitteet julkaistaan palvelussa.
  • Valitusta julkaisutavasta riippuen, aloite julkaistaan palvelussa automaattisesti tai aloite tulee käydä itse julkaisemassa.
  • Aloitteen julkaisu lähettää aloitteen hyvinvointialueelle tai käynnistää kannattajien keräämisen palvelussa.

Kannattajien kerääminen

Vaihe 15: Kannattajien kerääminen aloitteelle:

  • Kannattajia voi kerätä sähköisesti palvelussa tai paperilla.
  • Aloitetta voivat kannattaa ne, joilla on aloiteoikeus hyvinvointialueella.
  • Palvelun pilottiversiossa tavallisia aloitteita voivat kannattaa yksityishenkilöt omissa nimissään.

Vaihe 16: Kannattajien keräämisen päättäminen ja aloitteen lähettäminen hyvinvointialueelle

Aloitteen vastaanottaminen ja vastaaminen 

Vaihe 17: Hyvinvointialue vastaanottaa aloitteen:

  • Sähköposti uudesta aloitteesta saapuu hyvinvointialueen kirjaamoon.
  • Hyvinvointialueen ylläpitonäkymä aloitepalvelussa.

Vaihe 18: Hyvinvointialue kirjaa aloitteen saapuneeksi ja vastuuttaa aloitteen käsiteltäväksi:

  • Hyvinvointialueen oma asiointijärjestelmä.

Vaihe 19: Hyvinvointialue käsittelee aloitetta ja päättää asiasta:

  • Hyvinvointialue varaa aloitteen tekijöiden edustajille tilaisuuden tulla kuulluiksi. 
  • Hyvinvointialue voi antaa palvelussa väliaikatietoja aloitteen käsittelystä.

Vaihe 20: Hyvinvointialue vastaa aloitteeseen palvelussa:

  • Hyvinvointialueen ylläpitonäkymä aloitepalvelussa.
  • Hyvinvointialue voi antaa palvelussa vastauksen aloitteelle. 
  • Aloitteen tekijälle on ilmoitettava aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet.
  • Aluevaltuuston tietoon on saatettava vähintään kerran vuodessa sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tehdyt aloitteet ja niiden johdosta suoritetut toimenpiteet. 
  • Aluevaltuusto voi päättää, että hyvinvointialueen toimivaltaan kuuluvasta asiasta toimitetaan hyvinvointialueen alueella neuvoa-antava kansanäänestys.