Ohjeet

Vireillepano

Aloitteen vireillepanija on se henkilö tai organisaatio, jonka nimissä aloite tehdään. Henkilöllä tai organisaatiolla, jonka nimissä aloite laitetaan vireille, tulee olla aloiteoikeus hyvinvointialueella. 

  • Yksityishenkilö omissa nimissään
  • Toisen yksityishenkilön puolesta
  • Rekisteröity yhteisö tai säätiö, yritys
  • Rekisteröimätön yhteisö
  • Kunta, kaupunki
  • Huom! Kansanäänestysaloitteen voi laittaa palvelussa vireille vain yksityishenkilö omissa nimissään (15 vuotta täyttänyt hyvinvointialueen asukas).

Aloitteen voi laittaa vireille myös toisen yksityishenkilön puolesta tai organisaation nimissä ja valtuudella.

  • Huom! Toisten tietojen luvaton käyttö on kiellettyä jokaisessa aloitteen vaiheessa. Aloitetta ei saa tehdä tai kannattaa toisen henkilön tai organisaation nimissä ilman lupaa ja valtuutta. Jokainen vastaa itse niistä mahdollisista seurauksista, joita aiheutuu toisen henkilötietojen tai muiden tietojen väärinkäyttämisestä.

Palvelussa kysytään vireillepanijan, vastuutahon ja teknisen käsittelijän tietoja:

  • Vireillepanija: Henkilö tai organisaatio, jonka nimissä aloite tehdään ja jolla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella.
  • Vastuutaho: Luonnollinen henkilö (yksityishenkilö) tai oikeushenkilö (rekisteröity yhdistys, säätiö, yritys, kunta), joka vastaa aloitteesta oikeudellisesti. 
  • Tekninen käsittelijä: Henkilö, joka toimii palvelussa toisen henkilön tai organisaation puolesta ja valtuudella.

Esimerkkejä aloitteen vireillepanosta:

  • Laitat aloitteen vireille yksityishenkilönä ja omissa nimissä: Olet aloitteen vireillepanija, vastuutaho ja tekninen käsittelijä. Sinulla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella.
  • Laitat aloitteen vireille toisen yksityishenkilön puolesta: Olet aloitteen tekninen käsittelijä. Valtuuden antanut henkilö on aloitteen vireillepanija ja vastuutaho, jolla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella.
  • Laitat aloitteen vireille rekisteröidyn yhteisön, säätiön tai yrityksen nimissä: Olet aloitteen tekninen käsittelijä. Valtuuden antanut taho on aloitteen vireillepanija ja vastuutaho, jolla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella.
  • Laitat aloitteen vireille kunnan nimissä: Olet aloitteen tekninen käsittelijä. Valtuuden antanut kunta on aloitteen vireillepanija ja vastuutaho, jolla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella.
  • Laitat aloitteen vireille rekisteröimättömän yhteisön nimissä: Olet aloitteen vastuutaho ja tekninen käsittelijä. Rekisteröimätön yhteisö on aloitteen vireillepanija, jolla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella.

Tunnistautuminen

Tunnistautuminen vahvasti:

  • Vahva tunnistautuminen on turvallisin ja nopein tapa asioida palvelussa. Tunnistautuminen tapahtuu joko pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella Suomi.fi-palvelussa.
  • Kansanäänestysaloitteen tekeminen ja kannattaminen palvelussa edellyttävät aina tunnistautumista vahvasti.

Tunnistautuminen sähköpostilla:

  • Tunnistautuminen sähköpostilla edellyttää tilin luomista palveluun.
  • Tunnistautuminen sähköpostilla ja siihen liitetyllä tilillä on mahdollista vain, jos kyseessä on tavallinen aloite.

Tunnistautuminen ja puolesta asiointi:

  • Tunnistautuminen sähköpostilla on mahdollista vain, jos aloitteen laittaa vireille tai aloitetta kannattaa yksityishenkilö omissa nimissään.
  • Asiointi palvelussa toisen henkilön puolesta tai organisaation nimissä edellyttävät aina tunnistautumista vahvasti.
  • Palvelun seuraavassa vaiheessa otetaan käyttöön Suomi.fi-valtuudet.

Valtuudet

Henkilö tai organisaatio, jonka nimissä aloite tehdään, päättää aloitteen tekemisestä. Toisen puolesta toimiva henkilö (tekninen käsittelijä) vastaa siitä, että hänellä on valtuudet toisen puolesta asiointiin. 

Asiointi palvelussa toisen henkilön puolesta tai organisaation (yhteisö, säätiö, yritys, kunta) nimissä edellyttää henkilön tai organisaation antamia valtuuksia. Oikeus puolesta asiointiin todennetaan asiakirjalla. Suomi.fi-palvelun valtuudet otetaan käyttöön palvelun seuraavassa versiossa.  

Asiointi palvelussa toisen henkilön puolesta tai organisaation nimissä edellyttävät aina tunnistautumista vahvasti.

Aloitteen vireillepano ja toisen puolesta asioinnin todentaminen asiakirjalla:

Puolesta asioinnin asiakirja tai asiakirjat lisätään aloitetta laadittaessa kohdassa vastuutahon tiedot. Asiakirjat näkyvät palvelun ylläpidolle, vastuuhenkilöille ja teknisille käsittelijöille. Asiakirjat eivät näy palvelussa julkisesti eikä niitä ei toimiteta hyvinvointialueelle.

  • valtuuden antaja on yksityishenkilö: Yksityishenkilön valtakirja. Henkilön suostumus nimen näkymiseen julkisesti aloitteella, sekä nimen ja yhteystietojen luovuttamiseen ylläpidolle ja hyvinvointialueelle.
  • valtuuden antaja on rekisteröity yhteisö, säätiö, yritys: Ote kokouspöytäkirjasta tai päätös aloitteesta. Vaihtoehtoisesti ote nimenkirjoitusoikeudesta yksin. 
  • valtuuden antaja on kunta: Kunnan päätös aloitteesta.
  • aloite tehdään rekisteröimättömän yhteisön nimissä: Vapaamuotoinen asiakirja.
  • Toisten tietojen luvaton käyttö on kiellettyä jokaisessa aloitteen vaiheessa. Aloitetta ei saa tehdä tai kannattaa kenenkään toisen henkilön, yhteisön, säätiön tai kunnan nimissä ilman lupaa ja valtuutta.

Tekninen käsittelijä

Tekninen käsittelijä on henkilö, joka toimii palvelussa toisen henkilön tai tahon puolesta ja valtuudella:

  • Kun henkilö laittaa aloitteen vireille yksityishenkilönä ja omissa nimissään, teknistä käsittelijää ei tarvita. Toistaiseksi tieto näkyy palvelussa.
  • Kun aloite laitetaan vireille toisen henkilön tai organisaation nimissä, aloitteelle tarvitaan tekninen käsittelijä. Teknisellä käsittelijällä on oltava valtuudet toimia toisen puolesta.
  • Tekninen käsittelijä on se henkilö (valtuuden saaja), joka toimii palvelussa toisen henkilön tai organisaation puolesta ja luvalla (valtuuden antaja).
  • Toisen puolesta toimiva tekninen käsittelijä ei näy palvelussa aloitteen tekijänä. Teknisellä käsittelijällä ei tarvitse olla aloiteoikeutta hyvinvointialueella.

Toisen teknisen käsittelijän kutsuminen aloitteelle:

  • Muiden teknisten käsittelijöiden kutsuminen liittyy vain toisen henkilön tai organisaation puolesta asiointiin. 
  • Aloitteelle voi kutsua muita teknisiä käsittelijöitä aloitetta laadittaessa, kohdassa aloitteen vastuutaho (kutsu vastuutaho-painike). Kutsu tekniseksi käsittelijäksi toimitetaan henkilölle sähköpostitse. Henkilön tulee hyväksyä kutsu, jonka jälkeen hänestä tulee aloitteen toinen tekninen käsittelijä.
  • Aloitteelle kutsuttava tai lisättävä tekninen käsittelijä näkee aloitteen kaikki tiedot. Kutsun lähettäjä vastaa siitä, että kutsun saavalla henkilöllä on oikeus käsitellä ja nähdä aloitteen ja henkilöiden tiedot.

Toisten tietojen luvaton käyttö on kiellettyä jokaisessa aloitteen vaiheessa. Aloitetta ei saa tehdä tai kannattaa kenenkään toisen henkilön, yhteisön, säätiön tai kunnan nimissä ilman lupaa ja valtuutta.

Vastuutahon tehtävä ja vastuu

Vastuutaho palvelussa:

  • Aloitteella tulee olla vähintään yksi vastuutaho. Aloitteella voi olla myös useita vastuutahoja. Jokaisella vastuutaholla on yhtäläiset oikeudet ja vastuut.
  • Vastuutaho on se henkilö tai organisaatio, jonka nimissä aloite tehdään. Vastuutaho näkyy palvelussa aloitteen vireillepanijana ja tekijänä. Nimen voi piilottaa julkisesta näkymästä.
  • Tavallisella aloitteella vastuutahoja voivat olla luonnolliset henkilöt (yksityishenkilöt) ja oikeushenkilöt (rekisteröityneet yhteisöt ja säätiöt, yritykset, kunnat). Vastuutaholla on oltava aloiteoikeus hyvinvointialueella. Vastuutaho näkyy palvelussa aloitteen tekijänä. 
  • Rekisteröimättömän yhteisön nimissä tehty aloite on poikkeustapaus. Rekisteröimätön yhteisö ei ole oikeushenkilö eikä voi olla aloitteen vastuutaho. Rekisteröimättömän yhteisön aloitteella vastuutaho on yksityishenkilö. Yhteisöllä tulee olla aloiteoikeus hyvinvointialueella. Yhteisö näkyy aloitteen tekijänä. Tiedot yhteisöstä annetaan palvelussa vastuutahon tietojen jälkeen. 
  • Kansanäänestysaloitteella vastuutahoja voivat olla vain luonnolliset henkilöt: 15 vuotta täyttäneet hyvinvointialueen asukkaat.

Vastuutahon tehtävä ja vastuu:

  • Vastuutaho vastaa aloitteesta oikeudellisesti. 
  • Vastuutahon apuna voi olla tekninen käsittelijä, joka toimii palvelussa vastuutahon puolesta ja valtuudella.
  • Vastuutaho vastaa aloitteen sisällöstä, käyttöehtojen noudattamisesta, sekä aloitteen muokkaamisesta ja aloitteen ylläpidosta ja aloitteen lähettämisestä hyvinvointialueelle.
  • Vastuutaho hallinnoi aloitetta kirjautumalla aloitteen ylläpitosivulle. 
  • Vastuutaho päättää muiden vastuutahojen kutsumisesta aloitteelle.
  • Vastuutaho päättää kannattajien keräämisestä tavalliselle aloitteelle.
  • Jos aloitteelle kerätään kannattajia, vastuutaho päättää kannattajien keräämisen palvelussa, lisää paperilla kerättyjen kannatusten lukumäärätiedon palveluun ja lopuksi lähettää aloitteen hyvinvointialueelle. Nämä onnistuvat palvelussa.
  • Vastuutaho vastaa aloitetta koskeviin kysymyksiin: ylläpidon, hyvinvointialueen ja kannattajien kysymyksiin. Aloitteelle kannattaa kutsua useampi vastuutaho, jos aloitteelle kerätään kannattajia.
  • Vastuutaho toimii rekisterinpitäjänä aloitteissa, joissa kerätään aloitteelle kannattajia paperilla. Vastuutaho ja oikeusministeriö toimivat yhdessä rekisterinpitäjinä, kun aloitteelle kerätään kannattajia sähköisesti palvelussa.

Vastuutaho ja toisen puolesta toimiminen:

  • Lisätietoja toisen puolesta toimimisesta: valtuudet.

Toisen vastuutahon kutsuminen aloitteelle:

  • Aloitteelle voi kutsua muita vastuutahoja aloitetta laadittaessa, kohdassa aloitteen vastuutaho (kutsu vastuutaho-painike). Kutsu vastuutahoksi toimitetaan vastaanottajalle sähköpostitse. Vastaanottajan tulee hyväksyä kutsu, jonka jälkeen henkilöstä tai tahosta tulee aloitteen toinen vastuutaho.  
  • Aloitteelle kutsuttava vastuutaho näkee aloitteen kaikki tiedot. Kutsun lähettäjä vastaa siitä, että kutsun saavalla henkilöllä tai taholla on oikeus käsitellä ja nähdä aloitteen ja henkilöiden tiedot.

Toisten tietojen luvaton käyttö on kiellettyä jokaisessa aloitteen vaiheessa. Aloitetta ei saa tehdä tai kannattaa kenenkään toisen henkilön, yhteisön, säätiön tai kunnan nimissä ilman lupaa ja valtuutta.

Aloitteen tekijät

Laissa aloitteen tekijöillä tarkoitetaan aloitteen vastuutahoa yksin tai aloitteen vastuutahoja ja kannattajia yhdessä. Aloitteen vastuutaholla ja kannattajilla tulee olla aloiteoikeus hyvinvointialueella. Lisätietoja aloiteoikeudesta hyvinvointialueella ohjeiden kohdasta hyvinvointialuealoite. 

  • Aloitteen hyvinvointialueen toiminnasta tai palvelusta voi tehdä vastuutaho yksin tai yhdessä muiden vastuutahojen ja kannattajien kanssa. 
  • Aloitteen vastuutaho päättää, kutsuuko aloitteelle muita vastuutahoja ja kerääkö aloitteelle kannattajia.
  • Aloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä hyvinvointialueelle ei voi tehdä yksin. Kansanäänestysaloitteelle on kerättävä kannattajia. Tekijöinä tulee olla vähintään kolme prosenttia 15 vuotta täyttäneistä hyvinvointialueiden asukkaista.

Tekijän tiedot palvelussa

Lailla säädetään aloitteen tekijöiden tiedoista, jotka on kerättävä ja toimitettava hyvinvointialueelle, jotta aloite voi tulla vireille. Vain osa tiedoista näkyy palvelussa julkisesti.

  • Laissa hyvinvointialueesta aloitteen tekijöillä tarkoitetaan aloitteen vastuutahoa yksin tai aloitteen vastuutahoja ja kannattajia yhdessä.
  • Lailla säädetään tavalliselle aloitteelle ja kansanäänestysaloitteelle tarvittavista tiedoista. Tietojen kerääminen koskee palvelussa ja palvelun ulkopuolella paperilla kerättäviä kannatuksia. 

Vastuutaho päättää nimensä näkymisestä palvelun julkisella puolella:

  • Suositus on, että aloitteen vastuutaho julkaisee nimensä. Vastuutahon nimi ja yhteystiedot tulevat aina näkyviin hyvinvointialueelle ja palvelun ylläpidolle. 
  • Toisen yksityishenkilön puolesta toimittaessa on oltava henkilön kirjallinen suostumus nimen julkaisuun julkisesti palvelussa. 

Tekijän tiedot, jotka näkyvät julkisesti palvelussa:

  • Vastuutahon nimi, jos sen on sallinut
  • Aloitteen yhteydenotto-painike: aloitteen ensisijainen sähköpostiosoite
  • Kannattajien lukumäärä (palvelussa kerätyt, paperilla kerätyt)
  • Teknisen käsittelijän tiedot eivät näy julkisesti palvelussa

Tekijän tiedot, jotka näkyvät hyvinvointialueelle:

  • Vastuutahon nimi, yhteystiedot, kunta, aloiteoikeuden peruste
  • Aloitteen ensisijaiset yhteystiedot: sähköposti, puhelinnumero (valinnainen)
  • Kannattajien lukumäärä (palvelussa kerätyt, paperilla kerätyt)
  • Palvelussa kerätyn kannattajan nimi, kunta, aloiteoikeuden peruste
  • Palvelun ulkopuolella paperilla kerättyjen kannatusilmoitusten toimittamisesta hyvinvointialueen kirjaamoon vastaa aloitteen vastuutaho palvelun ulkopuolella.

Tekijän tiedot, jotka näkyvät aloitteen vastuutahoille ja teknisille käsittelijöille:

  • Kaikki aloitteelle lisätyt tiedot

Tiedot näkyvät palvelun ylläpidolle:

  • Kaikki aloitteelle lisätyt tiedot

Aloitteen sisältö

Aloitteen sisältö tulee laatia huolella. Tämä nopeuttaa aloitteen käsittelyä. Ylläpito esitarkastaa aloitteet ennen julkaisua. Ylläpito ei tarkasta kirjoitusvirheitä eikä muokkaa aloitteita. Puutteelliset aloitteet palautetaan muokattavaksi.

Aloitteella on vähintään otsikko ja ehdotus

  • Aloitteella on otsikko, joka vastaa aloitteen ehdotusta.
  • Aloitteella on ehdotus hyvinvointialueelle. Ehdotus koskee hyvinvointialueen toimintaa tai palvelua.
  • Huom! Jos kyseessä on aloite kansanäänestyksen järjestämisestä, aloitteella on äänestyskysymys tai asia, josta kansanäänestys halutaan toimitettavaksi. Äänestyskysymys tai ehdotus koskee hyvinvointialueen toimivaltaan kuuluvaa asiaa.
  • Aloitteen perustelut –kohta on vapaaehtoinen. On hyvä, jos aloitteella annetaan taustatietoja asiasta ja kuvaillaan ongelmaa eli perustellaan, miksi aloitteen ehdotus on tärkeä.

Hyvä aloite on selkeä

  • Otsikko on lyhyt ja selkeä.
  • Otsikko ja teksti ovat hyvää ja ymmärrettävää yleiskieltä.
  • Otsikko ja teksti on oikoluettu ja kirjoitusvirheet korjattu. 

Aloite tulee julkiseksi verkkoon

  • Tekstissä ei mainita omaa tai muiden nimiä tai muita henkilötietoja.
  • Tekstissä ei mainita muita henkilöitä tai organisaatioita tekijöinä, kannattajina, lisätietojen antajina. Muut henkilöt ja organisaatiot voi kutsua aloitteen vastuuhenkilöiksi tai kannattajiksi.
  • Teksti ei sisällä verkkolinkkejä.
  • Teksti ei ole palvelun käyttöehtojen vastainen.

Kannattajien kerääminen aloitteelle

Kannattajien kerääminen ja tavallinen aloite

  • Aloitteen hyvinvointialueen toiminnasta tai palvelusta voi tehdä yksin tai aloitteelle voi kerätä kannattajia. Kannattajien keräämisestä aloitteelle päättää vastuutaho. Laissa ei ole käsittelyn edellyttämää kannattajien vähimmäismäärää tai aikarajaa kannattajien keräämiselle. 
  • Kaikki hyvinvointialueelle saapuneet aloitteet on käsiteltävä. Aloitteen kannattajien lukumäärä voi kertoa hyvinvointialueelle siitä, että aloite on merkittävä asia alueen asukkaille, muille jäsenille tai palveluiden käyttäjille.

Kannattajien kerääminen ja aloite hyvinvointialueen kansanäänestyksestä

  • Aloitteelle neuvoa-antavan hyvinvointialueen kansanäänestyksen järjestämiseksi on kerättävä kannattajia. Laissa on vähimmäismäärä aloitteen tekijöille: vähintään kolme prosenttia 15 vuotta täyttäneistä hyvinvointialueen asukkaista. Laissa ei ole aikarajaa kannattajien keräämiselle. 

Vastuutaho voi kerätä kannattajia palvelussa ja paperilla

  • Palvelu kysyy palvelussa tavallista aloitetta kannattaneen nimen ja aloiteperusteen ja toimittaa tiedot hyvinvointialueelle. 
  • Palvelu tarkistaa palvelussa kansanäänestysaloitetta kannattaneen aloiteoikeuden ja toimittaa tiedot hyvinvointialueelle: kannattaja on tunnistautunut vahvasti ja on 15 vuotta täyttänyt hyvinvointialueen asukas. 
  • Vastuutaho vastaa paperilla kerättävistä kannatusilmoituksista. Palvelussa ei ole pohjaa paperisille kannatusilmoituksille. Vastuutaho vastaa, että paperilla kerättävissä kannatusilmoituksissa on lain edellyttämät tiedot aloitteen kannattajista tai kansanäänestysaloitteen kannattajista.
  • Aloite hyvinvointialueen toiminnasta tai palveluista ja tekijän tiedot. Laki hyvinvointialueesta 611/2021, 3 § ja 30 §.
  • Aloite hyvinvointialueen kansanäänestyksestä ja tekijän tiedot: Laki hyvinvointialueesta 611/2021, 31 § sekä laki hyvinvointialueilla ja kunnissa toimitettavissa neuvoa-antavissa kansanäänestyksissä noudatettavasta menettelystä 656/1990.
  • Vastuutaho voi lisätä tiedon paperilla kerättyjen kannatusten lukumäärästä aloitteen julkiseen näkymään. Tämä on tehtävä ennen aloitteen lähettämistä hyvinvointialueelle.
  • Vastuutaho päättää kannattajien keräämisen palvelussa ja lopuksi lähettää aloitteen palvelun kautta hyvinvointialueelle. 
  • Vastuutaho vastaa paperilla kerättyjen kannatusilmoitusten toimittamisesta hyvinvointialueen kirjaamoon. Hyvinvointialue päättää, miten se tarkistaa paperilla kerätyt kannatusilmoitukset. Lisätietoja voi kysyä hyvinvointialueelta.
  • Vastuutaho ja oikeusministeriö toimivat yhdessä rekisterinpitäjinä, kun aloitteelle kerätään kannattajia sähköisesti palvelussa. Vastuutaho toimii rekisterinpitäjänä aloitteissa, joissa kerätään aloitteelle kannattajia paperilla.

Vastuutaho rekisterinpitäjänä

Vastuutaho on se, joka on merkitty hyvinvointialuealoite.fi –palvelussa aloitteen vastuutahoksi.

  • Vastuutaho toimii rekisterinpitäjänä aloitteissa, joissa kerätään aloitteelle kannattajia paperilla.
  • Paperisten kannatusilmoitusten käsittelystä ja henkilörekisteristä vastaa aloitteen vastuutaho.
  • Vastuutaho ja oikeusministeriö toimivat yhdessä rekisterinpitäjinä, kun aloitteelle kerätään kannattajia sähköisesti palvelussa.
  • Oikeusministeriö toimii rekisterinpitäjänä tietojärjestelmän osalta.
  • Aloitteen vastuutahon tulee tutustua Tietosuojavaltuutetun ohjeisiin henkilötietojen käsittelystä ja rekisterinpitäjän selosteeseen käsittelytoimista.
  • Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä hyvinvointialuealoite.fi-palvelussa sivulta henkilötietojen suoja ja tietoturva.

Aloitteen tarkastaminen

Aloitteen lähettäminen ylläpidon tarkastukseen:

  • Ylläpito esitarkastaa kaikki aloitteet ennen julkaisua. 
  • Ylläpito tarkastaa muun muassa aloitteen vastuutahon oikeuden aloitteen tekemiseen, oikeuden toisen puolesta asiointiin, aloitteen sisällön ja sille lisätyt liitteet ja linkit. 
  • Ylläpito ei tarkasta kirjoitusvirheitä eikä muokkaa aloitteita.
  • Aloite, jonka tiedot ovat kunnossa, julkaistaan ylläpidon tarkastuksen jälkeen sellaisenaan. 
  • Aloite palautetaan muokattavaksi, jos aloitteesta puuttuu tietoja, tekstit sisältävät henkilötietoja tai aloite on palvelun käyttöehtojen vastainen. Aloitteen tekijä vastaa korjauksista, jonka jälkeen aloite lähetetään uudelleen ylläpidon tarkastukseen. 

Aloite julkaistaan siinä muodossa, jossa se on lähetetty tarkastettavaksi:

  • Ylläpidon tarkastuksen jälkeen aloitteen tekstejä, liitteitä tai linkkejä ei voi enää muokata. Tarkastukseen tulee lähettää vain aloite, joka on valmis julkaistavaksi sellaisenaan. 
  • Ylläpito tarkastaa aloitteita vain arkisin virka-aikana. Ylläpito ei anna arvioita aloitteiden tarkastuksen kestosta tai julkaisupäivästä.

Aloitteen julkaiseminen

Aloite voidaan julkaista palvelussa vasta ylläpidon tarkastuksen jälkeen. Ylläpito palauttaa korjausta vaativat aloitteet aina muokattavaksi ja tarkastaa korjaukset.

Aloitteella on kolme julkaisutapaa:

  • Vastuutaho ei valitse aloitteelle julkaisupäivää. Aloite julkaistaan automaattisesti ylläpidon tarkastuksen jälkeen. Julkaisupäivä on ylläpidon tarkastuspäivä.
  • Vastuutaho valitsee aloitteelle tietyn julkaisupäivän. Aloite julkaistaan automaattisesti ylläpidon tarkastuksen jälkeen. Julkaisupäivä on aikaisintaan 5 arkipäivää aloitteen lähettämisestä tarkastukseen. 
  • Vastuutaho valitsee julkaisupäivän ja julkaisee aloitteen itse ylläpidon tarkastuksen jälkeen.

Aloitteen julkaiseminen palvelussa tekee aloitteesta julkisen:

  • Jos aloitteelle ei kerätä kannattajia, aloitteen julkaiseminen palvelussa lähettää aloitteen hyvinvointialueelle.
  • Jos aloitteelle kerätään kannattajia, aloitteen julkaiseminen käynnistää kannattajien keräämisen palvelussa. 
  • Jos aloitteelle kerätään kannattajia, vastuutaho vastaa kannattajien keräämisen päättämisestä palvelussa ja paperilla kerättyjen kannatusten lukumäärätiedon lisäämisestä. Lopuksi vastuutaho lähettää aloitteen hyvinvointialueelle. Nämä onnistuvat palvelussa.

Aloitteen muokkaaminen ja ylläpito

Aloitteen vastuutaho tai vastuutahon puolesta toimiva tekninen käsittelijä voi muokata aloitteen ja tekijöiden tietoja kirjautumalla aloitteen ylläpitoon. Mahdollisuudet muokata tietoja riippuvat aloitteen tilasta: luonnos, tarkastettu ja hyväksytty, lähetetty hyvinvointialueelle.

Luonnostilaisen aloitteen muokkaaminen:

  • Vastuutahon nimi ja yhteystiedot, aloiteoikeuden peruste, hyvinvointialueen valinta
  • Vastuutahon nimen näkyminen tai piilottaminen julkisesti aloitteella
  • Useamman vastuutahon kutsuminen
  • Aloitteen ensisijaiset yhteystiedot
  • Aloitteen muoto: tavallinen aloite tai aloite neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä
  • Aloitteen sisältö: otsikko, ehdotus, sisältö ja perustelut, liitteet ja linkit
  • Kannattajien keräämisen valinta (tavalliset aloitteet)
  • Julkaisutavan ja julkaisupäivän valinta

Tarkastetun ja hyväksytyn aloitteen ylläpito:

  • Aloitteen sisältöä ei voi enää muokata
  • Vastuutahon nimen näkyminen tai piilottaminen julkisesti aloitteella
  • Useamman vastuutahon kutsuminen
  • Aloitteen vastuutahoasemasta luopuminen, jos aloitteella on vähintään toinen vastuutaho.
  • Kannattajien keräämisen käynnistäminen / päättäminen palvelussa
  • Kannatuksen poisto aloitteelta
  • Paperilla kerättyjen kannattajien lukumäärän ilmoittaminen palvelussa
  • Aloitteen lähettäminen kannattajien keräämisen jälkeen hyvinvointialueelle
  • Aloitteen poistaminen, jos vastuutaho on aloitteen ainoa vastuutaho

Hyvinvointialueelle lähetetyn aloitteen ylläpito:

  • Aloitteen sisältöä tai yhteystietoja ei voi enää muokata
  • Vastuutahon nimen näkyminen tai piilottaminen julkisesti aloitteella
  • Kannatuksen poisto aloitteelta
  • Aloitteen vastuutahoasemasta luopuminen, jos aloitteella on vähintään toinen vastuutaho.

Aloitteen poisto

Aloitteen vastuutahon on mahdollista poistaa aloitteensa tietyissä tilanteissa. Poistetun aloitteen tietoja ei saada palautettua. Jos aloitteella on useampi vastuutaho, tulee jokaiselta olla lupa poistaa aloite.

  • Luonnostilaisen, tarkastettavana olevan, hyväksytyn tai kannattajia keräävän aloitteen poistaminen: Kun vastuutaho poistaa aloitteen, aloite ja mahdollisesti kerätyt kannatukset poistuvat palvelusta.
  • Hyvinvointialueelle lähetetyn aloitteen poistaminen: Jos vastuutaho poistaa aloitteen, aloite poistuu palvelun julkisesta näkymästä. Aloite näkyy edelleen vastuutahoille ja ylläpidolle. Tulossa: hyvinvointialue saa sähköpostiviestin aloitteen poistosta.
  • Hyvinvointialueen vastaaman aloitteen poistaminen: Vastuutaho ei voi poistaa aloitetta.

Ylläpito voi poistaa palvelussa julkaistuja aloitteita vain erittäin painavasta syystä. Ylläpito ei poista aloitteita esimerkiksi kirjoitusvirheiden takia. Julkaistu ja poistettu aloite ei palaudu luonnostilaan muokattavaksi vaan aloite poistuu palvelun julkisesta näkymästä. Aloite näkyy edelleen vastuutahoille ja ylläpidolle.

Julkaistu aloite voidaan poistaa palvelusta, jos se rikkoo palvelun käyttöehtoja.

Huom. Aloitteiden poistotoiminnallisuutta ja aloitteiden poistoja koskevia automaattiviestejä kehitetään.